قصة فهمتك غلط

 

صورة-1

 



الحلقة الاولى:
فاطمه: يلا يايسرا يا حبيبتي هتتاخري علي الجامعه


يسرا:حاضر يا ما ما جاية اهو


خرجت يسرا مسرعة من غرفتها متجهة الي غرفة السفرة و واقفة بجوار و الدتها تاكل بسرعه.


فاطمه:اية يا بنتي هو حد بيجري و راكي علي مهلك شوية و ثم اقعدي كلي زي الناس


يسرا: معلش يا ما متي يا حبيبتي انا اصلا متاخرة علي الجامعة و ثم المعيد بتاع المادة دة رخم مش بيحب يدخل حد بعدة صحيح يا ما ما اومال فين مريم و هيثم


فاطمه: مريم نزلت الشغل بتقول عندها اشياء عاوزة تخلصها و هيثم بالتاكيد زي عادتة لازام يقعد علي الاب قبل ما ينزل الجامعة انا مش عارفة اية حبة انه يقعد علي الاب الفترات الطويلة دي


يسرا و هي تبتسم: و الله يا فطومة انا خايفة يصبح الواد دة بيعط من و رانة علي النت


فاطمه: بس يا فتاة متقوليش علي اخوكي كدة اخوكي متربي كويس تلقية بيعمل ابحاث و لا حاجة للجامعة و يلا بقي روحي شوفي انتي رايحة فين مش بتقولي متاخره


هيثم و هو متجة نحو و الدته: و الله اجدع محامي فالدنيا


و قبل راس و الداتة و نظر الي يسرا قائلا شيفة الناس اللي بتفهم مش تقوليلي بيعط اية بيعط دى و ثم فو حدة فكلية فنون رائعة يعني صاحبة احساس عالي تقول بيعط و الله يا بنتي انتي مدخلينك الجامعة دى شفئة و ان شاء الله المعيد دة هيطردك و مش هيدخلك المحاضره


يسرا و هي مبتسمه: خلاص يا عم الحج هو احنا غلطنا فالبخارى


بعدها قبلت راس و الدتها قائلة لها بوسيلي بابا لما يصحا انا عارفة انو ما جز انهارده


بعدها اتجهت نحو باب الشقة قائلة لا الة الا الله


فاطمة و هيثم: محمد رسول الله


هيثم و هو مبتسم: و علي فكرة بردوا مش هتدخلي المحاضره


يسرا اخرجت لها لسانها :غلس


بعدها خرجت متجهة الي الجامعة .


فاطمه: اية يا هيثومة يا حبيبي بقي مش هتقول لماما اية حكاية اعادك علي النت الكتير ده


هيثم: اية ياست الكل ما انتي لسة قائلة دلوقتي انني بعمل ابحاث للجامعه


فاطمه: ياسلام هو انت بتمسك فكلمة انا قولتها عشان تطلع من الموضوع


هيثم: و الله يا حيبتي ابدا و ثم انا مش عارف اية اللي قلقكم من مقال اعادي علي النت كتير ما جميع الشباب كدة و ثم انتي مش و اثقة فية و لا ايه


فاطمه: بالتاكيد يا حبيبي و اثقة فيك انت بتتكلم فاية و ثم المقال ملهوش علاقة بالثقة انا بس خايفة عليك لاني بصراحة اكتر من مرة دخلت عليك و انت اعد علي النت و لقيتك اعد مع جروبات كتير اوي مش عارفة انتوا بتتكلموا فايه


هيثم: يعني هنتكلم فاية يا طمطم بس عادي يعني كلام شباب فكسانة اسيبك انا بقي عشان بجد اتاخرت و يلا بقي لا الة الا الله


فاطمه: محمد رسول الله


بعدها اتجة هيثم نحو باب الشقه.


______________________________________


استقل خالد سيارتة متجها الي قسم الشرطة الذي يعمل فية و عند و صولة و جد احد العساكر يمسك برجل مسن و يتعامل معة بقسوة فستوقف ذلك المشهد خالد فنادي خالد علي هذا العسكري و ساله


خالد: فاية يا عسكري الراجل دة عمل ايه


العسكرى: تمام سيتك يا فندم


و اعطي التحية لخالد قائلا الراجل دة يا فندم ممسوك تسول


خالد: ما شي و دة يخليك تعملة بالكيفية دة و ثم لحظ ان هو راجل فسن و لدك


العسكرى: ايوة سيتك بس دة مسكينوا تسول يعني بيعمل حاجة ضد القانون


خالد: اديك اولتها مسكينوا تسول يعني لا بيهرب مخدرات و لا سلاح و ثم فحاجة اسمها روح القانون و مش جميع المتهمين لازام نتعامل معاهم بنص القانون بس كمان انت متعرفشي هو ظروفة اية و متهيئلي احنا عندنا الخبرة الكافية اللي تخلينا نقدر نعرف المتهم اللي و اقف ادمنا مزنب و لا لا


العسكرى: تمام سيتك يا فندم


و رد خالد التحية بعدها ذهب الي مكتبة فكيفية الي المكتب رن هاتفة المحمول فرد علية قائلا كمال باشا ازيك عامل ايه


كمال: تمام انا كويس انت يا عم فينك


خالد: تحت النظر يا باشا


كمال: يا باشا بقالك فترة بتقول هتيجي و مبتجيش


خالد: معلش و الله كنت مشغول بس هعدي عليك لانك بجد و حشنى


كمال: و الباشا مشغول فايه


خالد: كان عندي مئمورية و الله و لسة مخلصها


كمال: بالتاكيد مش هسال عملت بها اية لاني عارف لما بتحت حاجة فدماغك يلا السلامه


خالد:هههههههة بالتاكيد دة اقل حاجة عندى


كمال:ههههههة ما شي ياباشا ربنا يزيد من مئمورياتك و ترئياتك


خالد:ههههههة احنا و انت ياباشا ان شاء الله هجيلك قريب


كمال:علي فكرة امجد اتصل بيا و كان عاوز يجيلي يخلص و رق من المروراية رايك تجيلي انت كمان و نشوف بعض


خالد:خلاص تمام هجلكم سلام ياباشا


كمال:سلام يا كبير


______________________________________


و صلت يسرا الي الجامعة متجهة الي المحاضرة فوجدت الباب مغلق فاستاذنت بالدخول فنظر اليها المعيد قائلا الساعة فايدك كام يا انسه


يسرا: تسعة و عشرة حضرتك


المعيد: و المحاضرة معادها الساعة كام يا انسه


يسرا: تسعه


المعيد: يعني حاضرتك جاية متاخرة و انتي عارفة انني مش بدخل حد بعدي و لو سمحتي اتفضلي اطلعي بره


خرجت يسرا من المحاضرة مغلقة الباب خلفها محدثة نفسها قائلة يخرب بيت =رازلتك يا اخي هو لسة فكدة اوف يعني عشان عشر دقيقة تضيع عليا المحاضرة فرن هاتفها


يسرا: الو ايوة يا ندي ازيك


ندى: ايوة يا يسوا عاملة ايه


يسرا: مش كويسة خالص


ندى: لية يا بنتي ما لك


يسرا: قويليلي الاول انتي فينك عندك محاضرات


ندى: لا لسة ادامي ساعة و نصف علي المحاضرة الجايه


يسرا: طب انتي فين


ندى: فالكافتريا


يسرا: طيب انا جيالك


ذهبت يسرا الي الكافتريا للقاء ندي اخذت تبحث يسرا علي مكان ندي فوجدتها جالسة علي احد المقاعد فذهبت اليها.


يسرا: ازيك يا ندى


ندى: تمام الحمد الله اية يابنتي ما لك مش كان المفروض عندك محاضرة دلوقتى


يسرا و هي تتنهد: ايوة ياستى


ندى: و اية اللي حصل


فاخذت تحكي يسرا لندي ما حدث معها.


ندى: ههههههههههة و عشان كدة بقي و شك عامل زي الطماطمايه


يسرا: اتريئي يختي اتريئي كلة من هيثم الله يسامحة هو اللي نق فيها


ندى: خلاص يا بنتي محصلشي حاجة لدة كلة عادي يعنى


يسرا: محصلشي حاجة كيف دة كسافني و طردني ادام زميلي كلهم و انا مش متعودة حد يتعمل معايا بالكيفية دي


ندى: يا بنتي المقال مش مستاهل دة كلة انتي بس اللي حساسة زيادة عن اللزوم


و خلال حديث ندي و يسرا جاء شخص من الخلف و امسك بيسرا من زرعيها و ما ل عليها قائلا مين مزعل الرائع بتاعى.


****************************************************وخلال حديث ندي و يسرا جاء شخص من الخلف و امسك بيسرا من زرعيها و ما ل عليها قائلا مين مزعل الرائع بتاعى.


نظرت يسرا خلفها فوجدت طارق


(طارق ابن عم يسرا و فنفس الوقت اخو يسرا فالرضاعة فنهائي كلية هندسة شاب و سيم و تعتبرة تسرا من اروع اصدقائها)


يسرا بضيق: مفيش


طارق: مفيش كيف يا بنتي انتي مش شايفة و شك و لا اية قوليلي بس مين زعلك و انا هورية ابن التيت ده


يسرا: هههة مفيش يا سيدي جيت متاخرة شوية و المعيد مرضيش يدخلني المحاضرة و كانت محاضرة مهمه


طارق: و لا يهمك يا قمر انا هطلع سابع سمة و انزل سابع ارض و هجبلك المحاضره


يسرا: هههههههة ما شي يا عم الخدوم متشكرين ها ياعم تيتو قولي بقي اخبارك ايه


طارق: و الله يا يسوا العادي بتاعي محطم قلوب العذاره


يسرا و ندى: هههههههه


طارق: سوري يا ندي ازيك عاملة اية اتلخمت اصل انا مش بحب اشوف البت دة زعلانه


ندى: لا عادي يا طارق و لا يهمك معلش يا جماعة مطرة اسبكم بقي عشان عندي محاضره


طارق و يسرا: مع السلامه


طارق: ها ياستي تشربي ايه


يسرا: امممممم كابتشينوا


طارق: اية يابنتي التناكة ده


يسرا: فاية ياعم انت لو ممعكشي تحاسب احاسب انا


طارق: هههههههة عيب عليكي يابنتي جيب السبع ميخلاش بردوا


و خلال حديث طارق و يسرا مر عليهم بعض اصدقاء طارق قائلا احدهم و الله قولنا كدة بردوا طلامة اختفيت تبقي روحت تشوف يسرا


طارق: ما تخف يا عم الامور انت و هو عوزين ايه


صديق طارق: ياسيدي طب ما تزئش كنا جين نقولك ان احنا ريحين للدكتور و ليد علشان مشروع التخرج جي و لا الدور الجى


طارق: ما شي اسبئوني و انا هحصلكم


و بعد انصراف اصدقاء طارق.


طارق: صحيح ما قولتليش اية اخبار عمي و طنط فاطمة و مريم و هيثم


يسرا: كلهم كويسين الحمد الله


طارق: اة نسيت اسالك انتي طالعة رحله الجامعة و لا لاء


يسرا: لسة مش عارفه


طارق: ما شي ابقي قوليلي ناوية علي اية امشي انا بقي عشان الحق الشباب


يسرا: ما شي ياعم تيتو ابقي كلمني بقى


طارق: طب ما شي يا رائع سلام


يسرا: سلام


______________________________________


انتهي خالد من يوم عملة متجها الي الفيلا و قف بسيارتة امام باب الفيلا الداخلي بعدها فتحة و دخل فوجد اسرتة متجمعة الغداء و كان معهم شقيقة عمر فسلم علية خالد بحرارة قائلا حمدالله علي السلامة يا طيار


عمر: الله يسلمك يا خالود و حشني و الله


خالد: و انت اكتر جيت امته


عمر: يعني من حوالي ساعه


خالد: و اية اخبار فرنسا و فتيات فرنسا


عمر: ههههههههة بيسلموا عليك


بعدها القي خالد السلام علي و الدة و ولدتة و احمد و جلسوا حتي يتناولوا اكل الغداء و خلال تناولهم الاكل تحدثوا فموضيع مختلفه.


_____________________________________


استيقظ خالد فاليوم الاتي علي صوت هاتفة المحمول فالساعة 8


خالد: الو ايوة يا كمال


كمال: ايوة يا باشا صحي النوم بقولك امجد هيعدي عليا النهاردة حوالي الساعة 11 هتيجي و لا


خالد: تمام هعدي عليكم


كمال: ما شي ياباشا مستنينك مع السلامه


خالد: مع السلامه


نهض خالد و اتجة الي الحمام توضئ و صلاة و ارتدي ملابسة و ذهب الي العمل


______________________________________


دخلت و الدة يسرا الي غرفة يسرا كي تيقظها.


فاطمه: اومي يا يسرا هتتاخري علي الجامعه


يسرا بصوت نائم: لا يا ما ما معنديش محاضرة دلوقتي الدكتور اعتذر عن المحاضرة الاولي بس بليز يا ما ما صحيني الساعة 11 عشان عندي محاضرة مهمة الساعة 12


فاطمه: ما شي يا حيبتى


______________________________________


و فتمام الساعة العاشرة و النصف ذهب خالد للقاء صديقية كمال و امجد فطرق باب مكتب كمال فوجد امجد و كمال فدخل خالد و سلام عليهما


امجد: كمال باشا و حشنا و الله


خالد: و انت اكتر و الله يا بشمهندس


امجد: مع انني زعلان منك انك مبتسالشي بس خليني انا اقوى منك


خالد: مشاغل و الله يا امجد بس اول ما كمال قالي انك هتجيلوا النهاردة قولت لازام اجي اشوفك


كمال موجها كلامة لخالد: و بالنسبة للفاكهاني اللي مضيفكم فمكتبة مفيش اي سلام خالص


خالد: ياعمي ما انت متلئح ادمنا علي طول


و اخد امجد و خالد يتناولون الاحديث و الاخبار و بعد حوالي ساعة من ذلك اللقاء اطرة امجد الي الاستاذان قائلا معلش يا بهوات بقي موطر استاذن عشان عندي شغل و دة الورق يا كمال اللي كنت عاوزك تخلصهولي ياريت اول ما تخلصوا تديني تلفون معلش هتعبك معايا


كمال: عيب يابشمهندس احنا فالخدمة دايما


خالد: خدني معاك يا امجد


كمال: اية يا عم مستعجل لية انت كمان


خالد:ملعش يا ابو كمال لازام ارجع الادارة تانى


و اتجة خالد و امجد الي الخارج و صاحبهما كمال و فنفس الوقت كانت يسرا فطريقها الي الجامعة و خلال تواجدهم فالشارع يصافحون كلا منهم الاخر نظر كمال الي يسرا قائلا بص يالا انت و هو البت الموزة اللي معدية دي


خالد: هو انت يابني مش هتبطل الداء المهبب اللي فيك ده


كمال: لا بجد بت موزة موزة يعني انا لازام اكلمها


خالد: تكلمها اية يا بني انت اتجننت ما تسيب البنت فحالها


كمال: اصبر انت بس


اتجة كمال نحو يسرا قاطعا عليها الطريق
  • رواية فهمتك غلط كاملة
  • رواية فهمتك غلط
  • قصه فهمتك غلط الحلقه 8
  • قصة فهمتك غلطالحلقة 1
  • قصة فهمتك غلط ١٢
  • قصة فهمتك غلط كاملة
  • قصة فهمتك غلط الحلقه الثانيه
  • قصة فهمتك غلط الحلقه 8
  • قصة فهمتك غلط الحلقة الاولي
  • روحانيات ليلة الجمعة


قصة فهمتك غلط